איך להישאר מאוזנת בתקופה שאחרי הלידה?

26 דצמבר, 2019

כמה אושר זה להפוך לאמא! אבל כשתצאי מבייבי ליס תתחילי להתמודד עם החיים האמיתיים. בשמת כרמון הדני, מחברת הספר "מאוזנת", עם טיפים על איך להתמודד עם החיים עצמם. 

כל לידה, ובוודאי לידה ראשונה, מביאה אתה טלטלה גדולה ושינוי בכל מה שהיכרנו עד כה. אז איך מתמודדים עם כל המהפכה הזו בבת אחת ובכל זאת מצליחים לשמור על קצת איזון בחיים?ליקטנו עבורך עצות מועילות ממי שכבר צברה ניסיון של שלוש לידות והיא אמא כבר 25 שנה. שם הספר שהיא כתבה, "מאוזנת",  לגמרי מתכתב עם האימהות הטרייה.  חוויית הלידה היא קשה ומטלטלת, כך שאין דבר יותר נכון לך מלהגיע למלונית לכמה ימים בכדי לחזור לאיזון: לנשום, להירגע, לקבל תמיכה, הדרכות ולאכול מזון בריא.למה כדאי לשים לב, במיוחד ואיך לתעדף את סדר העדיפויות החדש, שאלנו את בשמת. "אלו בדיוק הדברים שחבל שלא ידעתי כשילדתי לראשונה,  כי אז הייתי מגיעה קצת פחות מופתעת ויותר מוכנה ולא רק חושבת שילדים זה שמחה".

ספונטניות

תשכחי מזה. זה נעלם מהחיים לכמה חודשים וברוב המקרים לכמה שנים. השינוי הגדול בחייך הביא אתו את קץ הספונטניות. מעכשיו את לא אדון וגם לא גברת לזמן שלך ויש פה מישהו שמנהל אותו במקומך. אז קודם כל להפנים שזה אמנם דרמטי אבל גם עובדה קיימת שדורשת ממך להיות [עוד]  יותר מתוכננת בניהול ובניצול הזמן שלך, שהופך להיות המשאב הכי חשוב. כל עוד את במלונית, נצלי את הזמן, שבו הבייבי שלך בהשגחה בתינוקייה, כדי לתכנן את המאורעות העומדים להתרחש כמו השלמת הציוד שיידרש לך בבית לטיפול בתינוק, סידורי הברית/ה וכדומה.

שינה

במלונית זו הזדמנות פז עבורך להשלים שעות שינה. הבייבי שלך נמצא בידיים הטובות ביותר: צוות האחיות והרופאים של בית החולים ליס, וזה אומר שאת יכולה להתאושש, לאגור כוחות מבלי לקום בלילה להאכיל. כשתיפרדי מבייבי ליס, תביני שהרגלי השינה שהיו מוכרים לך עד כה ייעלמו כלא היו ובמקומם תמצאי את עצמך חודשים ארוכים מתעוררת כל לילה מספר פעמים. דבר ראשון, חשוב שתפנימי שככה זה עכשיו והגוף שלך צריך להסתגל לשינה קטועה ולא רצופה ואפילו בשעות שהוא לא היה מורגל בהן. אם את מצליחה להירדם כשהתינוק/ת ישנ/ה זה נפלא, אבל לצערי אני לא מכירה הרבה אימהות כאלו. נצלי את הזמן לעצמך. הגוף שלך עבר טלטלה גדולה בלידה והוא זקוק  לחיזוק ותחזוקה של תזונה טובה, מקלחת חמה ומנוחה. אם את לא מצליחה לישון, לפחות תנוחי.

תזונה 

במלונית מועסקת דיאטנית קלינית, שבנתה תפריט מיוחד (חלבי וכשר), עם דגשים מיוחדים לצרכי הגוף לאחר הלידה. המנות, שמוגשות במסעדת המלון מיועדות להחזיר לך את החוסרים שאבדו בלידה ולחזק אותך. לאחר עזיבת המלונית, ארוחות העשירות יישארו מאחור. לכן, על אחת כמה וכמה, מאוד חשוב להקפיד על תזונה נכונה ומאוד לא פשוט למצוא את הזמן להכין אותה. את צריכה להתחזק אחרי הלידה עם תפריט שמכיל את מה שהכי נכון לך לאכול בתקופה הזו, בוודאי אם את מניקה. בין כל ההחתלות, הנקות וטיפול מסביב לשעון, קשה למצוא זמן לבשל ולפעמים אפילו לאכול. אבל זה משהו שחשוב מאוד להקפיד עליו ואפילו להיערך אליו מראש. אפשר לבקש מאמא/אחות/חמה/גיסה/חברה, כל מי שיכולה – לבשל עבורך ארוחה חמה על בסיס קבוע בתקופה הראשונה. הטיפ שלי: שיעשו ביניהן תורנות. את צריכה לאכול טוב ואין לך זמן להתעסק עם זה.

זוגיות  

הימים הספורים שבהם תהיי בבייבי ליס יחד עם בעלך הם הזדמנות פז לשמור על הזוגיות: אתם תישנו באותה מיטה בחדר וכאשר התינוק יישן בבטחה בתינוקיה יהיו לכם רגעים של ביחד, נצלו אותם כדי להיות שם זה לזו. גם אם הפכתם להורים והנושא המרכזי שמעסיק אתכם הוא השיח על התינוק, עדיין אתם יכולים להחזיק ידיים, להתחבק ולישון ביחד, להיזכר שלפני הכל אתם עם אהבת חייכם. לאחר הפרידה מהמלונית, היצור הקטן שנכנס לחייך ושינה אותם מהקצה לקצה יטלטל גם את הזוגיות שלך. מזוג מאוהב, שפנוי רק לענייניו, פתאום אתם עם חיתול על הכתף בטיפת חלב וכל מהותכם מוקדשת לרך הנולד. אז עצרו רגע ותיזכרו שאתם הייתם פה גם לפניו ויש עוד חיים חוץ ממנו ואפשר ורצוי גם לדבר על נושאים אחרים שלא קשורים בו. ובעיקר לא לשכוח לתת תשומת לב גם לבן הזוג פה שלצדיכן וגם לבקש ממנו עזרה.  זה שאתן ילדתן זה לא אומר שמעכשיו הכול מוטל על כתפיכן. הרבה כן, אבל לא הכל ואפשר להיעזר בבנזוג בכל, מלבד ההנקה לעת עתה: אם זה לעשות קניות, כביסה, בישולים ואפילו ניקיונות. שוויון בנטל בבית צריך להתחיל מהיום הראשון לאחר השיבה הביתה מהמלונית.

התאהבות

את מביטה בבייבי שלך, שנם לו בשלווה בעריסה של בייבי ליס, ולא בטוחה מה את מרגישה: האם את כבר מאוהבת? האם זה ייקח זמן? ואם כן, מתי זה יקרה? יש מין נורמה כזו, קצת מעצבנת, שאומרת שנועדנו להתאהב בתינוק/ת שלנו מהרגע הראשון. אז זה נכון במקרים רבים וגם יכול להשתנות מלידה ראשונה לשנייה אבל גם יש לא מעט מקרים שזה לוקח זמן והכל בסדר. זה שינוי כל כך דרמטי ואינטנסיבי שהציפיות שנוכל להכיל  אותו בבת אחת הן לא תמיד ריאליות. אז לאט לאט, אתם לומדים להכיר וכמו בכל היכרות חדשה גם כאן לזמן יש חשיבות.

עזרה

בבייבי ליס את מוקפת בצוות שנותן לך את כל הכלים הבסיסיים: יש מדריכת הנקה, מדריכה לשפת התינוקות, אחות שתלמד אותך איך לחתל ואחות שתלמד אותך איך להחליף חיתול וכיצד להלביש. אחרי הפרידה מהמלונית, את בעצם לבד במערכה. בקשי ותסתייעי בכל מה שאת צריכה מכל מי שרוצה ויכולה. אם זה דקה לשחרר אותך למקלחת שקטה ולא מהירה, אם זה להיות קצת עם הבייבי כשאת נחה, אם זה לבשל עבורך ארוחה חמה או סתם לבוא להיות ולדבר אתך שלא תחושי כזו בודדה, כי יש המון שעות שאת לבד עם הבייבי בבית בהתחלה.

פעילות גופנית

גם כשאת במלונית, מותשת ורצוצה מהלידה, אספי את עצמך, קומי מהמיטה, התקלחי, תהני מעיסוי כפות רגליים, שניתן חינם לאורחות. בקיצור, תהיי בתנועה ככל יכולתך. למרות שנדמה שתמיד אין מספיק זמן, זה הכול עניין של סדר עדיפויות בסופו של דבר.  דווקא בתקופה הזו שאת כה עייפה, מה שיכול לתת לך כוח ומרץ זו הליכה מהירה, יוגה, מדיטציה או ריצה, כל אחת מה שבא לך בטוב ומתאים לך. המשותף לכולן – גם אם זה פעם בשבוע – זו שעה שהיא לגמרי לעצמך, זמן לעצור שנייה ולנשום ויש לה גם בונוס בדמות האנדורפינים שמשתחררים ומשמחים אותנו.

עבודה

את אמנם בחופשת לידה (חופשה? לא יכלו למצוא מילה קצת פחות לא מתאימה?) אך חשוב לשמור על מקום העבודה וזוהי התנתקות לא קלה, בוודאי אם את עצמאית ולא שכירה.  אבל חשוב לא פחות להיות לגמרי פנויה, נפשית וגופנית למשרה המלאה החדשה שלך עכשיו – האימהות.  בחודשים הראשונים יש לך מספיק על הראש ועדיף לחכות עם המחויבויות המקצועיות. הן באמת יכולות רגע לחכות, הבייבי לא והוא צריך אותך כאן ועכשיו 24/7. איך ניתן לשמור על איזון נכון בין קריירה, אמהות וזוגיות אחרי חופשת הלידה? על כך זה תוכלי לקרוא בספר "מאוזנת".

בשמת כרמון הדני היא אשת תקשורת, סופרת ומרצה, בעלת שני תארים אקדמאיים. היא אמא לשלושה ילדים וניהלה ארבעה ערוצי סגנון חיים בטלוויזיה. את הספר ניתן לרכוש באתר www.meuzenet.co.il

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
אינסטגרם
Instagram did not return a 200.
המומחים שלנו מדברים
Play Video Play Video Play Video