אח חדש מצטרף למשפחה!

16 דצמבר, 2019

כבר הכנתם את הילד מראש לקראת הולדת אחיו או אחותו, לפני המפגש ביניהם במלון היולדות? במיוחד לאורחות בייבי ליס, ארבל שרייבמן, מדריכת הורים, שולפת מניסיונה טיפים מועילים שאת חייבת לדעת לפני התרחבות המשפחה.

החששות מהלידה כבר מאחוריכם, כמו גם ההתרגשות והציפייה הגדולה להתרחבות המשפחה. אבל לפתע צץ לו החשש…. זה מתחיל בחשש מהשינוי שיחווה בננו הבכור – איך הוא יקבל או יתמודד עם השינוי? שהרי המשאב היקר לו מכל – כמות תשומת לב ההורים תשתנה לבלי הכר ואיך אפשר להיערך, כך שלא ירגיש קושי גדול בהסתגלותו למצב החדש אם זה עצבות, קנאה או כעס? ובעצם איך בכלל אפשר לגרום לו שישמח ויתרגש מהשינוי הנפלא?

ובואו נוסיף לזה גם את התהיות והדאגות שלנו: איך נג'נגל בין הכל וניתן לכולם כל מה שהם צריכים? אולי שניהם יהיו רעבים או עייפים, או לא נינוחים ממש בדיוק באותו הזמן? ובכלל, עכשיו כל כך קר בחוץ אז מה נעשה עם כל אותן הפעילויות שהבכור כה רגיל אליהן, בשעות אחה"צ, עם יתר החברים? ואולי אולי, התינוק החדש בדיוק יישן כשיגיע הרגע להוציא אותו מהגן?

לידת הילד השני היא אירוע גדול בחיי המשפחה כולה, ועבור הילד הראשון בפרט, אז רגע לפני שאתם נפרדים מהמלונית והילד הבכור מבקש שתארזו את התינוק בחזרה, ואיפה בכלל פתק ההחלפה… בואו נראה איך בכל זאת אפשר להתכונן ולהקל לקראת השינוי הקרב:

1. הכנה מראש לילדים – רצוי להכין את הבכור לקראת הולדת אחיו. ככל שהילדים צעירים יותר, כך עדיף לספר להם סמוך למועד הלידה – כשההיריון כבר בולט לעין, משום שבגילאים הצעירים, לילדים אין יכולת הבנה של משך זמן ותשעה חודשים, נראים להם כתשע שנים (לפחות). כדאי ללוות זאת בהסבר פשוט, ובמידת הצורך לענות על השאלות שמעלה הילד. נתייחס לזה כתהליך טבעי, של גדילת משפחה. אפשר גם לדבר על האחים שלנו ההורים, להקריא סיפורים הקשורים לעניין ובהדרגתיות, נאפשר לו תמונה רחבה יותר של מושג ה"משפחה".

בנוסף, ילדים אוהבים שמשתפים ומתייעצים איתם, זה נותן להם תחושת ערך ושותפות לדרך. לכן, כדאי לשתף אותם, כך שיוכלו להרגיש חלק מהעניין, וזאת ממש כבר בשלב ההכנות עצמן: אפשר למיין יחד משחקים, ולשאול את הילד אם לדעתו יש משחקים של קטנטנים, שהוא היה רוצה שנעביר לתינוק.

במידה ואתם מעוניינים להעביר את מיטת התינוק וכמה צעצועים כדאי להיערך לכך מספיק זמן מראש, שלא ירגיש שגוזלים ממנו את הדברים שלו. בדיוק כמו שאנחנו לא היינו רוצים שיוציאו לנו מהארון, את השמלה, נעליים או כל דבר אחר, לאיזו חברה חדשה ועוד בכלל בלי לשאול.

בימים הספורים, שלקראת הלידה, שתפו את ילדכם במה שצפוי להיות, בשפה המתאימה לגילו, משום שלעיתים הפער בין מה שלנו ברור, לילד לא ידוע כלל. לדוגמא: אמא תהיה כמה ימים בבית יולדות, סבא/סבתא/אבא ישמור עלייך ואשמח מאד שתבוא לבקר אותי. כשנגיע למלונית, תצטרף אלינו ונאכל ביחד במסעדה של המלון.

כשהתינוק יבוא הביתה, הוא יבכה כי הוא לא יידע עדיין לדבר, ולהגיד מה הוא רוצה. הוא יישן בחדר של אמא ואבא כדי שנוכל לשמוע אותו ולטפל בו גם בלילה, ו"אתה יודע, אני חושבת שהוא גם יאהב סיפורים, שירים וליטופים, ושכולנו יחד כמשפחה נבלה בנעימים".

2. ספרו את האמת, את המציאות כפי שהוא – משפטים כמו: "הקטנצ'יק קנה לך מתנה לכבוד הצטרפותו למשפחה, וכל המסיבה הזו היא בכלל לכבודך, ויהיה לך כיף איתו". "איזה כיף לך אח חדש!". האמנם?

בואו נספר את האמת, כך נכין אותו יותר טוב למציאות ונבנה ביננו את האמון, אפשר ללכת יחד לקנות מתנה מאיתנו ההורים לילד הגדול לכבוד זה שנולד לו אח, ולהתייעץ איתו איזו מתנה כדאי לקנות לאח הקטן? גם אם בחר משהו פיצפונצ'יק וממש לא אטרקטיבי יש לומר, נכיר תודה על העצה, שהרי זה בעצם לב העניין, לתרגל את זה שיש כאן משהו חדש שלוקחים בחשבון ונרגשים כולנו יחד לקראת בואו והצטרפותו. במידה ועושים מסיבת ברית.ה, נשתף אותו שזו מסיבה עבור כל המשפחה לכבוד התוספת החדשה שלנו, ואולי הוא רוצה לעזור בבחירת השירים שיהיו, או בפיזור הבלונים (זוכרים שותף)? אפשר להתייעץ איתו אם הוא היה רוצה גם לחגוג את המאורע בגן – עם כל החברים. בנוסף, ההבטחות האלו – שיהיה לך כיף, מצחיק ותמיד עם מי לשחק, הם כרגע רחוקות מהמציאות, משום שזה יתרחש עוד הרבה זמן וילדים – מתייחסים לכאן ועכשיו. לכן, לא כדאי להבטיח ולהלהיב בדברים שלא צפויים מיד עם בואו של התינוק הביתה. הרעיון להיות כנים, לקבל את המציאות החדשה ולראות איך אפשר להנות איתה וממנה.

3. והנה נולדה לה הקנאה – כן, קנאה בין האחים היא טבעית ואנו ההורים לא יכולים למנוע אותה, הרי אנחנו המשאב היקר להם מכל ולכן, לילדנו יש סיבה טובה לקנא במי שלוקח להם זאת – שהרי, מרגע הולדת האח, הוא אמור פתאום לחלוק איתו את תשומת לב ההורים שעד אתמול הייתה רק שלו. לכן, חשוב שנבין זאת וניתן לרגשות מקום, בלי לבטל, אלא נתמלל לילד את הרגש שצץ כדי שהוא ירגיש מובן ונזכור שילדים מדברים גם דרך ההתנהגות שלהם, את הקושי שלהם, את חוסר שביעות הרצון שלהם. הקנאה והתסכול שמציפים אותו עלולים להיות אף מלווים ברגרסיה, מתוך הרצון לחזור למקומות בטוחים ונעימים וכך יתכן, שחלק מהילדים, יחזרו להרטיב, להיצמד להורים, לבכות הרבה, לבקש יותר ידיים, יותר מוצץ, להתעורר שוב בלילה, להיות תוקפנים בגן או בבית ובעצם, דרך מגוון ההתנהגויות האלו הילד שלנו בודק אותנו, מוודא שיש לו עדיין מקום בלב שלנו – הוא מודאג ממיקומו החדש במשפחה ובכלל "אם אני מפריע, ולא משתף פעולה מתעסקים כרגע רק איתי". לכן, תשתדלו ליזום בשוטף ולהקדיש לו זמן אישי – אפשר כל פעם עם הורה אחר, העיקר שהוא יהיה היחיד, בלי הפרעות, כך שהוא יתמלא ויטען בתשומת לב אישית וייחודית רק לו, בו הוא יוכל לבחור איך הוא רוצה לבלות, או עם איזה משחק הוא רוצה לשחק, גם זמן קצר חשוב, תחבקו אותו תספרו לו כמה אתם אוהבים שיידע שיש בליבכם מקום לכולם עכשיו ולתמיד.

4. אתה כבר גדול, רגע זה כדאי? כן שווה להיות גדול, כי אני יכול לעשות כבר הרבה דברים שתינוקות בכלל לא עושים: אני כבר יכול לקפוץ, לטפס גבוה בגינה, ללכת לישון מאוחר יותר, וכן גם להיות שותף פעיל בבית – זה שעוזר לאחיו הצעיר, מלמד אותו דברים, מצחיק אותו, ומספר לו סיפורים. אך כאן שימו לב, זה הופך להיות מאד טריקי, כי לעיתים יש לנו נטייה להפוך את הילד הבכור לילד “גדול” וקצת שוכחים שמדובר בפעוט צעיר ומצפים ממנו שכבר יידע, להתחשב, לחכות בסבלנות, לוותר ולעזור – עם החיתול, מוצץ, מגבונים וכל מיני דברים שהם קצת לעיתים פחות מעניינים. אז כן, אפשר וכדאי לשאול אם הוא יכול לעזור, ולשתף אותו בכמה שעזרתו מקלה ועוזרת לכם. מבלי לכעוס כשמסרב, כדי שכן ירצה לתרום בפעם הבאה, ובכלל, לנסות להיעזר בו בדברים אחרים קצת יותר של גדולים, כי כשילד מרגיש מועיל ותורם זה מחזק את תחושת הביטחון שלו ואת תחושת המסוגלות והשייכות למשפחה. נסו להתייעץ עימו – מה לדעתו התינוק מנסה להגיד לנו כשהוא בוכה? מה הוא חושב שיעזור לו להירגע? להסביר שלדעתנו יש לו עצות טובות. זכרו שסבלנות ואיפוק, הם שרירים חדשים שרק כעת החל להתאמן בהם ועושה את צעדיו הראשונים בהם. לכן, משפטים כמו "אתה כבר גדול חכה בסבלנות", קצת "משנמכים" את האטרקטיביות של אח גדול. בעיקר, אל תרחיקו אותו מאחיו, שלא יקבל מסר שאינו רצוי או מפריע, כשאתם מטפלים בתינוק, ולצד הלא, תסבירו לו מה כן, מה אתם צריכים, איפה אפשר ללטף, איזה סיפור הוא רוצה לבחור שנקריא לכולנו יחד.

5. שמירה על שגרת היום – תשתדלו להמשיך עם סדר היום המוכר, זה שהילד רגיל אליו, וכך תקפידו על אותם כללים, שהיו חלק מהיום יום לפני השינויים. לעיתים אנו קצת מרחמים עליו ורואים בעיקר את מה שנלקח ממנו ואז, מוותרים ומשחררים כי אנחנו חשים שהוא קצת מסכן עם כל הרעת התנאים. אולם, השגרה המוכרת לילד תקנה לו וודאות וביטחון, לכן נסו להימנע ככל הניתן משינויים נוספים בסמוך למועד הלידה ותחזרו בהדרגה לסדר היום שהיה.
עבור מי שבוחרת להתארח במלונית, החיבור בין הרך הנולד לאחיו הפעוט מתאפשר במרחב רגוע, כאשר היא עדיין פנויה ממשימות היומיום – ובעצם יכולה ליהנות מהזמן המשפחתי המיוחד כל כך בין שני האוצרות שלה. כאשר הקטן ינוח בשלווה (בתקווה, כמובן) יהיה לך זמן איכות לשוחח עם הגדול, להשתעשע איתו ולהקדיש לו את מלוא תשומת הלב. תוכלי ליהנות מקרבתו ולהתפנק איתו.

כאשר מגיעה למלונית משפחה עם אח או אחות עד גיל חמש, המשפחה מתמקמת במיני סוויטה והבכור/ה יכול/ה להתרווח על הספה הנפתחת למיטה ולהיות חלק בלתי נפרד מההתרחשות המשפחתית.

חשוב שנזכור כי אח חדש שמצטרף למשפחה, זו המתנה הכי טובה שאנחנו יכולים להעניק לילדנו הבכור. קשר בין אחים הוא הקשר הארוך ביותר ודרכו אנחנו לומדים להתחלק בתשומת לב, להתחשב, להתאפק, לריב להשלים ועוד מגוון דברים שמספק המרחב הזה בין אחים – מגרש אימונים לחיים. לכן נסתגל אט אט לשינוי, נכיר מחדש את האוויר שאנחנו נושמים בבית לאור השינויים, זה לוקח זמן לכולנו לכן נהיה סבלניים ובעיקר, נספר ונשקף לילדינו – שלכולנו יש מקום בבית ובלב שלנו ההורים.

הכתבה נכתבה בשיתוף ארבל שרייבמן מדריכת מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך ומלון בייבי ליס.

מוזמנים לעקוב בפייסבוק בנושא ההורות – ארבל שרייבמן הדרכת הורים

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן