איך לטפל בגודש חלב אם?

24 יוני, 2019

אחת הבעיות שאימהות טריות, שבוחרות להניק, נתקלות בה היא גודש החלב. זה כואב, מציק ומתסכל. רותי מירז, יועצת הנקה מוסמכת ibclc , נותנת את כל הטיפים להקלה על הגודש.

במהלך סדנת ההכנה להנקה, שניתנת בבייבי ליס לנשים בסוף ההיריון, התייחסה רותי מירז, יועצת ההנקה של בייבי ליס, גם לתופעת הגודש.
היא הסבירה שגודש היא הדרך של הגוף להפחית את כמויות החלב. "כאשר יש גודש, התחושה בגוף היא שהשדיים הולכים ומתקשים, לעיתים עד כדי תחושה של אבנים בשד", היא אומרת.

"במהלך הגודש, השד ירגיש מאוד חם ומתוח, ומאוד לא נעים. הגודש הולך ומתקדם ככל שעובר הזמן ואינו מטופל. חשוב להבדיל בין מצב של גודש שבו השד מאוד קשה וחם, לעומת מצב של מלאות בשד, שהיא סימן טוב המעיד על כניסת החלב סביב היממות השלישית עד החמישית לאחר הלידה".

מה גורם לגודש?
"הגודש נגרם כתוצאה ממיעוט הנקות בימים הראשונים או העדר פינוי של חלב. על מנת שלא יהיה גודש בשד יש להניק או לפנות חלב בצורה סדירה לפחות 8 פעמים ביממה.
חלק מהנשים רגישות לגודש יותר מאחרות, ולפעמים גם אם "רק" דילגו על הנקה בלילות הראשונים ימצאו עצמן בגודש.
גם נשים שהחליטו לייבש את החלב באמצעות כדור לאחר הלידה עלולות למצוא את עצמן עם גודש, ולכן במידה והחלטת לייבש את החלב כדאי לדאוג שתהיה משאבה בהישג יד, שכן במידה והתרופה לא תשפיע כמצופה – תמצאי עצמך עם גודש".

מה מרגישים במצב של גודש בשדיים?
"במצב של שד גדוש מאוד, השד יהיה קשה וחם. אם ננסה לשאוב לעיתים לא יצא כמעט חלב. למרות שהחלב אינו יוצא בקלות, כדאי לקחת משאבה ולהתחיל לשאוב כל כשעתיים. ניתן לעשות קומפרסים קרים כמה דקות לפני השאיבה, ולשאוב מיד לאחר מכן. במידה והחלב אינו מתפנה באמצעות המשאבה אפשר לנסות לסחוט את החלב ידנית".

איך אפשר להימנע מראש מגודש?
"הדרך הכי טובה להימנע מגודש היא הנקה בצורה סדירה ועקבית, כלומר לפחות בין 8-12 פעמים ביממה.
רוב הנשים שיהיו בהנקה מלאה במהלך השהות בבית החולים ובמלונית, צפויות להיות בעיקר במלאות גדולה שלעיתים אנו מבלבלים אותה עם גודש.
במידה ומסיבה כלשהי אינך יכולה להניק יש לסחוט חלב בצורה ידנית או באמצעות שאיבה כל 3 שעות, גם בלילה".

במידה ונוצר גודש, איך יש לטפל?
"במידה ונוצר גודש, הדבר החשוב ביותר הוא לפנות את החלב. אם לא מצליחים לפנות את הגודש עלולה להיווצר דלקת, שתקשה על התפקוד בימים הראשונים לאחר הלידה.
את הגודש יש לפנות באמצעות הנקה תכופה משני הצדדים, ולהיעזר במשאבה, במידה והתינוק אינו מצליח לפנות את הגודש.
ניתן לעשות קומפרסים קרים לפני השאיבה. הקומפרסים יכולים להקל על השאיבה ועל תחושת החום בשד.

אך אם החלב לא יתפנה מן השד, הגודש לא ישתחרר. כך שגם אם תכננת לא להניק ואת גדושה עדיין יש לשאוב.

קומפרסים קרים ניתן לעשות באמצעות טיטולים. יש לקחת טיטול, להרטיב אותו תחת הברז, ולהקפיא. כמו כן ניתן לקחת שקית ירקות קפואים ולהניח על השד. אפשר לשים אפונים, למשל בכפפה חד פעמית, ולהניח על השד.
חלק מהנשים יצליחו לסחוט ולפנות חלב במקלחת תחת מים זורמים מהברז. אם הגודש מאוד חמור, ניתן להתחיל במקלחת ולאחר מכן לעשות קומפרסים קרים ולשאוב".

המיתוס הנפוץ ביותר בקשר לגודש הוא שהשאיבה דווקא מעודדת אותו. "השאיבה כשלעצמה אינה גורמת לגודש", מבהירה רותי.
אין צורך לשאוב במידה והתינוק יונק לפי דרישה, אך אם אינך מניקה השאיבה לא תגביר את כמויות החלב שלך- אלא תמנע היווצרות גודש.
רוב הנשים, שיוצא לי לפגוש עם גודש בימים הראשונים, הגיעו למצב הזה מכיוון שאמרו להן לא לשאוב כדי לא להגביר את ייצור החלב- וזו כאמור טעות.

מה החשיבות של הכנה מקדימה להנקה עוד בתקופת ההיריון?
"כיועצת הנקה חשוב לי לאפשר לכל אישה, שמעוניינת להניק, את התנאים האופטימליים להנקה. הנקה היא תחום ידע הולך ומתפתח שבמשך שנים רבות המעיטו בחשיבותו, ובשל כך קיימים הרבה מאוד מיתוסים בתחום, ונשים רבות ממשיכות לקבל עצות שגויות בנוגע להנקה.
עצות אלו עלולות להפחית את כמויות החלב ובכך לקצר את משך ההנקה.
לחלקנו אין ממי לקבל מספיק מידע וכלים איך להתמודד עם התינוק בימים ובחודשים הראשונים לחייו, ולעיתים התנהגות האופיינית לתינוק בימים הראשונים מקבלת פרשנות מוטעית.

כיועצת הנקה, שמלווה נשים רבות, אני שומעת הרבה את המשפטים:
"למה לא אמרו לי מה יקרה אחרי הלידה"?
"לא ידעתי שהתינוק שלי צריך לאכול כל כך הרבה"
"יש לי רק קולוסטרום זה לא מספיק לו".
כשם שרובנו קוראות על הלידה ומתכוננות אליה, ומשתדלות להכין את כל הציוד הדרוש עבור התינוק שלנו, כך נשים שעברו הכנה להנקה מגיעות ללידה עם כלים שיעזרו להן להבין את התינוק: מה התינוק מנסה לומר להן, כמה ומתי התינוק צריך לאכול, ואיך לדעת שהתינוק שלי אוכל כמו שצריך. בהדרכה אני עוברת גם
קצת על המיתוסים שצריך להפריך, ואיך להתחיל את החיים המשותפים הכי טוב שאפשר".

למידע אודות מפגש ההנקה החינמי הבא בבייבי ליס, עקבי אחר העדכונים בדף הפייסבוק בייבי ליס.

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן