ויטמינים חיוניים לאחר לידה

24 יוני, 2019

לאחר הלידה כבר אין צורך להימנע ממאכלים שונים. אבל מה עם תוספי התזונה שלקחת בזמן ההיריון?

לצד ההנחיות המרובות, מה מותר ומה אסור לאכול במהלך ההיריון, נראה ששכחו להזכיר שבאופן כללי (למעט מצבים חריגים) לאחר הלידה אין צורך להימנע ממאכלים שונים.
זוהי ההזדמנות שלך כבר במלונית, בכל ארוחה, ליהנות משפע של תזונה טבעית, צבעונית ומגוונת. ומה עם תוספי התזונה שלקחת בזמן ההיריון?
נטעלי קירשטיין, הדיאטנית הקלינית של בייבי ליס, אספה עבורך את כל המידע הכי מעודכן בהתאם להמלצות משרד הבריאות.

ברזל – יש להמשיך ליטול תוסף ברזל במשך 6 שבועות לאחר הלידה. לאחר מכן, רצוי לבצע בדיקות דם ובהתאם לתוצאה תקינה להפסיק ליטול את התוסף.

יוד – מומלץ להמשיך ליטול 150-250 מיקרוגרם יוד ביממה, אשר נדרש לתפקוד בלוטת התריס והתפתחות המוח של תינוקך במהלך תקופת ההנקה.

חומצה פולית – נטילה של תוסף חומצה פולית מומלץ בכל תקופת הפוריות למקרה של היריון לא מתוכנן, היות ותפקידה חיוני במניעת מומים עצביים בעובר.

ויטמין D – יש להמשיך ליטול תוסף של ויטמין D במינון של 200 עד 400 יחב"ל באופן יומי בשל תרומתו לספיגת סידן, תפקוד מערכת החיסון, השרירים והפחתת זיהומים.

ויטמין B12 – במידה ונזקקת במהלך ההיריון ליטול תוסף ויטמין B12 באופן יומי כי את נמנעת מאכילה של מוצרים מן החי, הקפידי להמשיך לאורך ההנקה כיוון שתינוקך נולד עם מאגרים מוגבלים של ויטמין B12 והוא צריך להמשיך לקבלו מחלב האם. מיעוט בויטמין עלול להאט את ההתפתחות הפיזית והמנטלית של התינוק וחוסר עלול לגרום לנזק נוירולוגי בלתי הפיך.

אומגה 3 – לא קיימת עדיין המלצה חד משמעית לתוסף של אומגה 3 במהלך ההיריון וההנקה. עם זאת, חשוב לדעת שמדובר בחומצת שומן חיונית שהגוף אינו יודע לייצר, ולכן חשוב להקפיד על צריכתה מהמזון. אישה שצורכת פעמיים בשבוע מנה של דג העשיר באומגה 3 מגיעה לכמות המומלצת הממוצעת. מקורות מזון נוספים מעבר לדגים הינם ביצים, שמן קנולה, אגוזי מלך, זרעי פשתן וצ'יה ועוד.
היום ידוע שאיכות השומן בתזונת האם משפיעה על איכות השומן בחלב אם ולכן כדאי להתייחס למקורות השומן בתזונת האם.
יש להעדיף צריכה של שומנים כמו שמן זית, שמן אבוקדו, שקדים, אגוזי מלך, גרעינים, שומשום, דגי סלמון, טונה אדומה, סרדינים ועוד ולהפחית צריכה של שומן רווי המצוי בגבינות עתירות שומן ובשר ולהימנע משומן טרנס המצוי במרגרינה ובמזונות מתועשים כמו עוגיות, עוגות, וופלים, חטיפים, קרקרים ועוד.

• הכתבה אינה מחליפה ייעוץ תזונתי ורפואי אישי.

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן