זמן הסידן

25 יולי, 2019

כך תשמרי על מסת העצם במהלך ההיריון ואחרי הלידה.

לרמות תקינות של סידן בגוף ישנה חשיבות עליונה לאורך כל שלבי החיים, החל בשלבי ההתפתחות העובריים, בהם מתפתח השלד וגדלות העצמות וכלה בגיל השלישי, שבו העצמות עלולות להישבר ולגרום לנפילות ונזקים חמורים ביותר לבריאות. כולנו זקוקים למינרל הסידן באופן יומי. מעבר לבנייה של העצמות והשיניים, הסידן מסייע לשמירה על לחץ הדם, תנועת השרירים ומסייע למערכת העצבים בשליחת אותות מהמוח לשאר הגוף.

נטעלי קירשטיין, התזונאית הקלינית של "בייבי ליס", מדווחת שבמהלך ההיריון הגוף שלך יעשה כל מה שנדרש ממנו כדי לשמור על העובר הגדל בתוכך.

“הגוף שלך יעדיף להשתמש בסידן המצוי בעצמות ובשיניים שלך מאשר להותיר את עוברך בלי צריכת סידן מספקת. כך שאם את רוצה לשמור על גופך במהלך ההיריון תצטרכי להקדיש תשומת לב נאותה לצריכת סידן מספקת שהינה לפחות 1000 מ"ג ליום על ידי תזונה עשירה בסידן או בסיוע של תוסף תזונה”.

3 עובדות מעניינות הקשורות לסידן והריון:

  1. נשים בהריון סופגות סידן מהמזון ומתוספי מזון באופן יעיל יותר מנשים שאינן בהריון. במיוחד במחצית השנייה של ההיריון, בשל גדילה מהירה של העובר הדורשת סידן.
  2. במהלך ההיריון, נשים מייצרות כמות גדולה יותר של הורמון האסטרוגן, אשר שומר על העצמות.
  3. מסת עצם האובדת במהלך ההיריון צפויה לחדש עצמה תוך מספר חודשים לאחר הלידה (או לאחר מספר חודשים מסיום תקופת ההנקה).

להנקה יש השפעה על העצמות של האם. מחקרים מראים שנשים לרב מאבדות 3-5% ממסת העצם במהלך תקופת ההנקה. עם זאת ההחלמה יחסית מהירה. אובדן מסת העצם של האם יכול להיגרם מעליה בצרכי הסידן של התינוק היונק לצורכי גדילה, המגיע ממאגר הסידן של האם בעצמות. כמות הסידן שהאם זקוקה לה משתנה בהתאם לכמות חלב האם שמניקה ולמשך תקופת ההנקה. בנוסף, במהלך ההנקה גוף האם מייצר כמויות קטנות יותר של אסטרוגן שתפקידן לשמור על מסת העצם. החדשות הטובות הן שכפי שהגוף לאחר ההריון מצליח לשחזר במהירות ויעילות את מסת העצם, כך מתרחש כך מספר חודשים לאחר סיום ההנקה.

דרכים מומלצות לשמירה על מסת העצם במהלך ההיריון, ההנקה ומעבר:

  1. צריכה של מקורות העשירים בסידן על ידי מוצרי חלב לא ממותקים כמו יוגורט וגבינות רכות או סרדינים עם העצמות. בנוסף, הגדלת כמות הירקות הירוקים והעליים כמו ברוקולי, פאק-צ'וי ועוד. שימוש בטופו, שקדים, תפוזים ועוד.
  2. תוסף תזונה שיינתן על ידי רופא או תזונאית/דיאטנית קלינית כדי להבטיח צריכת סידן מספקת.
  3. פעילות גופנית – העצמות, כמו השרירים מגיבים ומתחזקים על ידי פעילות גופנית בעיקר על ידי תרגילי כוח והתנגדות כמו כן גם על ידי הליכה, ריקוד, טיפוס מדרגות ועוד.
  4. השתדלי לשמור על אורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון ושתיית אלכוהול אשר אינה מומלצת לאורך כל תקופת ההיריון.

שימי לב שחזרה לפעילות גופנית לאחר הלידה מותנת באישור רופא לאחר סיום תקופת משכב הלידה. עד אז, נסי להשפיע על משק העצמות שלך ושל תינוקך דרך תזונה מיטבית. ב"בייבי ליס" דואגים לתזונה טעימה, צבעונית ועשירה בסידן בכל הארוחות המוצעות.

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן