כל מה שרציתם לשאול את ד"ר חנן נטר, רופא יילודים במלון בייבי ליס

24 מאי, 2019

כאמא טריה, אין דבר שחשוב לך יותר מבריאותו של הרך הנולד.
לשמחתך, על התינוקייה שלנו מופקד ד"ר חנן נטר, רופא ילדים בכיר ובעל ניסיון עשיר.
ליקטנו כמה מהשאלות הנפוצות שמופנות אליו יום יום.

האם חייבים להרתיח כל מוצץ פטמה או בקבוק לפני כל שימוש?
"התשובה היא לא. אין טעם בהרתחה. הרבה יותר חשוב לסלק שרידי מזון מהפטמה ומהבקבוק שהם הקרקע עליה מתפתחים החיידקים. את המוצץ מספיק לשטוף במים מהברז".

איך רוחצים בקבוק?
"סיבון וסילוק שרידי חלב, שטיפה במים חמים מאד ואכסון בארון נקי וסגור. תנאים אלה מספיקים".

עם איזה מים להשתמש בהכנת תרכובות מזון לתינוקות (פורמולות)?
"עד גיל שנה, לפי הוראת משרד הבריאות, המים חייבים להיות רתוחים. אפשר להשתמש גם במטהרי מים, על ידי שימוש באופציה של המים הרתוחים – כמובן לאחר שקוררו. אני אישית ממליץ להשתמש במים מינרליים , שהורתחו וקוררו על פי ההוראות שעל האריזה של התמ"ל. הסיבה: המים מברי המים הם בעצם מי ברז שעוברים סינון והרתחה, אבל מבחינת המרכיבים שלהם הם בעצם מים מותפלים . המים המינרליים אמורים להישאב ממעיינות זכים ונקיים, אבל חייבים הרתחה כי אינם סטריליים".

האם אתה ממליץ על הנקה?
"אני בהחלט ממליץ על יניקה, אין חלב בריא יותר מחלב אם ועל כך דובר כבר רבות. יחד עם זה אני ממליץ לתת לתינוק, פעם ביום בקבוק עם חלב שאוב או אפילו עם תמ"ל. יש לכך מספר יתרונות: לשתף את האב בהאכלה וכך לחזק את הקשר שלו עם בתו / בנו, לאפשר לאמא לנוח פעם אחת ביממה – והעיקר, התינוק יתרגל לאכילה מבקבוק".

מה היתרון של האכלה מתמ"ל?
"הסיבה לכך שממליצים על תמ"ל פעם ביום היא שדווקא בגיל הרך מגע עם חלבון חלב מפחית את הסיכון להתפתחות אלרגיה לחלבון חלב, ממש כמו ההמלצה העכשווית על מתן מזונות אלרגניים ידועים כמו בוטנים, טחינה ואגוזים כבר מגיל 4 חודשים כדי להרגיל את הילד אליהם".

האם מומלץ לתת לתינוק מוצץ ובאיזה גיל?
"בניגוד לדעה הרווחת, כאילו המוצץ מפריע להתפתחות של יניקה טובה, אחרי מחקר נעשה על 25 אלף תינוקות הוכח מעל לכל ספק שמוצץ מגיל אפס לא מפריע בשום צורה ליניקה. למוצץ יש שני יתרונות: נמצא כי שימוש במוצץ מקטין את הסיכון של מוות בעריסה. למוצץ יש אפקט מניעתי מסוים בתופעה הנוראה הזאת. פרט לכך כמעט ולא קיים הורה שלא ישמח אם הצאצא שלו יכניס לעצמו מוצץ לפה בגיל 4 וחצי חודשים לבד ויירגע".

באיזה גיל מותר להוציא את התינוק מהבית?
"אין גיל שאסור לצאת מהבית אבל אין צורך בכך.
ברחוב או במקומות הומים יש רק יותר רעש, זיהום אוויר ובעיקר בני אדם נושאי מחלות. כמובן שמעבר מהבית לבתים אחרים סבתא חברים וכו' אפשרי ובתנאי שאין מסביבו ילדים או מבוגרים חולים מדבקים.
ככלל, תינוק עד גיל חודשיים החולה במחלת חום גבוה יעבור בירור ואולי אפילו אשפוז וכדאי למנוע זאת".

מתי צריך להתחיל לדאוג כשלתינוק יש חום?
"כאמור, בשבועות הראשנים לחייו תינוק עם חום גבוה נמצא בסיכון גדול יותר ובד”כ מתאשפז ועובר סדרת בדיקות. מעבר לגיל חודשיים ועד 3 חודשים הסיכון נמוך יותר אך כמובן אין לזלזל ויש לגשת לרופא .
יש לציין שתינוקות נולדים עם הגנה טובה בדמות נוגדנים שהועברו להם מדמה של אמם, אך הנוגדנים האלה הולכים ונעלמים ובגיל 4 חודשים התינוק אינו מוגן".

מתי כדאי להחליף לתינוק חיתול?
"לדעתי, אין טעם להחליף לתינוקות חיתולים לפני או באמצע ההאכלה. הסיבה שהתינוק היונק נוטה להפריש צואה בסוף הארוחה ואנחנו לא מעוניינים לתת לו ללכת לישון עם חיתול לא נקי"

באילו מגבונים כדאי להשתמש?
"אני ממליץ בחום לא להשתמש במגבונים לחים. הם לא מנקים, הם מורחים. הדבר הטוב ביותר הוא לסבן כל צואה בכיור ולשטוף שתן בזרם מים. כמובן שבמקומות שבהם שאין את האפשרות הזאת, המגבונים הם אלטרנטיבה טובה".

באיזה מנשא לבחור?
"תינוק בן יומו יכול להיות במנשא בכל גיל, אבל לשים לב שעליו להיות זקוף, לא מעורסל. הוא צריך להיות צמוד לאמא שלו, והכי רצוי עור לעור. בגיל יותר מאוחר, יש מנשאים אחרים שמתאימים לגיל לפי הוראות היצרן".

באיזה מנח להשכיב את התינוק?
"אפשר ואף רצוי להשכיב תינוק על הבטן אך רק בעירנות או בהשגחה. כדאי להניח את ראשו לסרוגין על צד שמאל וימין וכך לאפשר סימטריה של שרירי הצוואר. כמובן שכשהוא שוכב על הבטן בשינה ללא השגחה חייבים להשכיב את התינוק על הגב, על מנת להקטין את הסיכון של מוות בעריסה".

האם מותר להכניס כלב או חתול הביתה?
"הוכח שתינוקות שגדלים עם בעלי חיים יגדלו יותר בריאים, נפשית וגופנית ופחות אלרגיים. המלצתי החמה היא לא לזרוק את הכלב או החתול מהבית כשבא התינוק".