כל מה שאת חייבת לדעת על תזונה לאחר הלידה

30 מאי, 2019

בחודשים הראשונים לאחר הלידה הגוף נדרש למלא את המאגרים ברכיבים תזונתיים שהתדלדלו במהלך ההיריון והלידה. כבר במלונית חשוב להמשיך ולספק לגוף את כל רכיבי התזונה הדרושים כדי להקל עליו לשקם את עצמו. נטעלי קירשטיין, התזונאית הקלינית של מלון היולדות בייבי ליס, עם טיפים שישמרו על בריאותך.

 

  1. מייד לאחר הלידה הגוף עדיין נראה בהריון די מתקדם ויעבור זמן מה עד שהרחם יתכווץ ויחזור לגודלו המקורי. רגע לפני שאת מחשבת מסלול מחדש, חשוב לי להזהיר אותך שלא לפצוח בדיאטות דלות מדי בקלוריות, שיפגעו ביכולת הגוף להשתקם. דיאטה חריפה עלולה להפחית את ייצור החלב, להחליש את מערכת החיסון ולפגוע לך במצב רוח. זכרי שאת ממילא תחזרי לעצמך לאחר הלידה בשל התנקזות עודפי נוזלים בגוף.
    החזרה שלך לעצמך צריכה להתבצע בהדרגה תוך אכילת תפריט מאוזן המכיל לפחות 1800 קלוריות ליום. המזון במלונית מותאם ליולדת, תוך התבססות על המלצות דיאטנית והוא כולל דגים, מגוון סלטים טריים וקטניות.
  2. במהלך הלידה מתרחש אובדן דם משמעותי אשר גורם לירידה ברמות ההמוגלובין. מומלץ להמשיך לצרוך תוסף ברזל עד שישה שבועות לאחר הלידה. הקפידי על אכילת מזונות עשירים בברזל כמו הודו, בשר רזה, עוף, דגים, קטניות, אגוזים, שקדים וטחינה ושלבי אותם עם פירות וירקות העשירים בויטמין C אשר יסייעו לספיגת הברזל. דעי, הנקה עוזרת לך לחסוך בברזל על ידי דיכוי הביוץ והוסת החודשית בחודשים שלאחר הלידה.
  3. תוספי תזונה – במהלך ששת השבועות שלאחר הלידה מומלץ לצרוך תוסף ברזל. אם את צמחונית ובהכרח אם את טבעונית תזדקקי לתוסף של ויטמין B12 ולתכנון תפריט ראוי אצל דיאטן/ית קליני/ת. במידה ואת נמנעת מאכילה של מוצרי חלב ייתכן שתזדקקי לתוסף של סידן. במידה ואת נמנעת מאכילת דגים ייתכן שתזדקקי לתוסף של אומגה 3.
  4. כדי להימנע מרעב מוגבר הקפידי על ארוחות קלות לאורך היום אשר יסייעו לך לחוש במיטבך. הוסיפי מנת פרי, צלחת ירקות, חופן של אגוזים מסוגים שונים כארוחות ביניים קצובות בין שלוש הארוחות המרכזיות של היום כדי ליהנות מתחושת שובע נעימה לאורך היממה. סביר שתרגישי שאין לך זמן לבשל, לשטוף ולחתוך פירות וירקות. אל תתביישי לבקש עזרה ולחבור לקהילות אשר תומכות ביולדת.
  5. שתייה מרובה של 2 ליטר מים ליום לפחות, ואף 3 ליטר ליום לאם המניקה, יסייעו להפחתת תחושת הצמא, יפחיתו סיכון לעצירות ויתרמו להחזרת הנוזלים האובדים בהנקה. הדרך הקלה ביותר לאמוד אם את שותה מספיק מים הוא דרך צבע מתן השתן, שצריך להיות בצבע צהוב בהיר ובכמות גדולה.
  6. כדי להימנע מעצירות הקפידי לאכול פירות וירקות טריים בימים הראשוניים שלאחר הלידה. יום או יומיים ללא יציאה לאחר הלידה לא תחשב לעצירות. סלסלת פירות היא מתנה שימושית ומופלאה העדיפה על קופסת שוקולדים או זר פרחים. את יכולה להיעזר גם בפירות מיובשים כמו שזיפים, תאנים ומשמשים, זרעי פשתן שניתן להוסיף למוזלי של הבוקר ושתיית מים מרובה יסיעו לך לעבור את הימים הראשונים שלאחר הלידה.
  7. לאחר הלידה מתרחשים שינויים הורמונליים המשפיעים על המצב רוח ועל השינה והערות. השתדלי להימנע מצריכה מרובה של אלכוהול, משקאות אנרגיה, קפה, תה, קקאו, קולה (גם דיאט וזירו) העלולים להשפיע על שעות השינה היקרות שלך ושל תינוקך במידה ואת מניקה.
  8. לאחר הלידה תוכלי לחזור ולאכול את המאכלים שפנטזת עליהם במהלך ההיריון. לא קיימת המלצה לנשים מניקות להימנע ממזון מסוים ולכן את הסושי והדגים הנאים שחיכית להם, את מוזמנת לאכול כבר במלונית.
בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן