דיקור סיני במהלך הלידה ואחריה

16 דצמבר, 2020

זאת כבר הפכה לתופעה: דיקור סיני במהלך הלידה ואחריה

רויטל לב ארי, מנהלת הרפואה המשלימה בליס, מתקבלת במאור פנים, כשהיא פותחת את דלת חדר הלידה.

תפקידה הוא לתמוך בתהליך הלידה באמצעות מגע ודיקור. היא עוזרת לקדם לידות, ולכן יש הרואות בה את האור שבקצה המנהרה. ברוב המקרים, לאחר טיפול שכולל לחיצות ונעיצת מחטים קטנות, מגיעה פריצת הדרך והלידה מתקדמת כסדרה.

יולדות רבות כבר עברו תחת ידיה המיומנות של רויטל, והן מעבירות מפה לאוזן את השמועה על הקסמים שהיא מסוגלת לחולל.

אחרי טיפול מוצלח שכזה, לא פלא שחלק מהיולדות מבקשות מרויטל לסור לטפל בהן גם במלון בייבי ליס.

רויטל הגיעה לאיכילוב לפני כ-16 שנים, כאשר הוקם שירות הרפואה המשלימה תחת כנפי מועדון היולדות "מאמי ליס". לאורך השנים, הטיפול בדיקור ובמגע ניתן שם לנשים בהיריון, במחיר מסובסד.

לאור ההצלחה, בתחילת 2020, הוחלט להרחיב את הטיפול גם לנשים שנמצאות בשלבים השונים של הלידה כחלק מסל השירותים ליולדת וללא תשלום.

רויטל מגיעה לחדרי הלידה מספר פעמים בשבוע, ועזרתה מוצעת למי שזקוקה לכך. "אני מכוונת לחדרים שבהם יש צורך לקדם לידות שלא מתקדמות".

איך את מזרזת לידה?

"תחילה, אני בודקת את הדופק של היולדת. דרכו אני עושה את האבחנה של מה מונע מהלידה להתקדם, היכן החולשה או החסימה. בשלב הבא, אני שמה מחטי אקופונקטורה דקות מאד, בעובי שערה, בידיים וברגליים, ולפעמים באוזניים. זה לא כואב!

לאחר מכן, אני משלבת גם את טיפול המגע, שכולל לחיצות על נקודות, שעל פי הרפואה הסינית עוזרות לקדם את הלידה. מהניסיון שלנו בחדר הלידה, הטיפולים עוזרים מאד".

בשבוע שעבר רויטל נחלצה לעזור ליולדת, שהייתה בזירוז. "היא הייתה בפתיחה של שני סנטימטר במשך זמן רב וקיבלה פיטוצין. אלא שכל פעם שהעלו את מינון הפיטוצין, נרשמו האטות בדופק של העובר. ההאטות הללו העידו על כך שהוא לא מרגיש טוב. היות שהניסיונות להעלות את הפיטוצין גרמו בכל פעם להאטות קצב הלב, התחילו לדבר עם בני הזוג על לידה קיסרית. באותה נקודת זמן, המיילדת קראה לי.

"לאחר שעשיתי אבחנה באמצעות מדידת הדופק ליולדת שמתי מספר מחטים. הדופק של העובד השתפר מייד בתחילת הטיפול ובמקביל, די מהר, הצירים התגברו. 25 דקות מתחילת הטיפול היולדת אמרה לי בהתרגשות: 'תקראי מהר למיילדת כי אני מרגישה שמשהו יוצא לי!'. כשהמיילדת הגיעה, היולדת כבר הייתה בפתיחה מלאה, עם ראש בפתח, ותוך רבע שעה העובר יצא באוויר העולם".

על סגולותיה של הרפואה סינית, ועל דיקור בפרט, נעשו מחקרים רבים. חלק מהם התמקדו בתועלת שהדיקור יכול להביא בתחום המיילדות והגינקולוגיה.

על פי הרפואה הסינית, לידה תקינה מתרחשת כאשר האנרגיה זורמת בחופשיות בגופה של היולדת.

בין אם זה מוכח מדעית ובין אם לא, אין ספק שלטיפול יש השפעה נעימה ומרגיעה על היולדת, ואולי מרכיב פסיכולוגי זה תורם את חלקו להחשת הלידה וגם משפר את חוויית הלידה והופך אותה לנעימה יותר.

"הרפואה הסינית מתבוננת על הגוף כישות אנרגטית", מסבירה רויטל. "דרך האזנה לאיכויות ולכמויות הדופק של היולדת יש לי אפשרות לפענח את המצב האנרגטי שבו היא נתונה, מה שמאפשר לי לדייק את הטיפול: לתעל את האנרגיות כלפי הרחם. כשהאנרגיה זורמת בחופשיות כלפי מטה, ניתן להגיע לתוצאות מיטביות, שמחזקות את היולדת ואת העובר, ועוזרות לראש לרדת בתעלת הלידה".

רויטל, בת 54, התחילה את צעדיה הראשונים בעולם הדיקור הסיני לפני 33 שנים. "נרשמתי ללמוד באוניברסיטה, כשמודעה בעיתון על לימודי רפואה סינית, צדה את עיני", היא נזכרת. "נרשמתי ללימודים. ותוך שבועיים החלטתי לבטל את לימודי באוניברסיטה כי הבנתי שהרפואה הסינית היא הייעוד האמיתי שלי".

בתום הלימודים היא נסעה ליפן, לתקופה של שנתיים, שם עבדה בשני בתי חולים. עם שובה, ניהלה את המגמה לרפואה סינית בבית ספר מדיסין, שהיה אז בית הספר הגדול בארץ לרפואה סינית.

בבייבי ליס רויטל אינה זרה. היא ממשיכה לפקוד יולדות שמבקשות אותה גם במלון היולדות.

מה ניתן להציע לנשים רגע אחרי הלידה?

"בתקופת של אחרי הלידה היולדת מתאוששת פיזית ונפשית מהלידה. בימים הראשונים רוב היולדות מרגישות את התכווצות הרחם וסובלות מכאבים באזור התפר, טחורים או כאבים ברצפת האגן. יש גם קושי בהנקה, כאבים ברגליים, כאבי ראש ועייפות.

תופעה שכיחה נוספת שאפשר לצפות לה אחרי הלידה היא דכדוך. הנפילה ההורמונלית שמתרחשת אחרי הלידה גורמת למצב נפשי שברירי, לסערה רגשית ולבכי.

כשאני מגיעה ליולדות שכבר נמצאות במלון, אני מגישה להן טיפול שנועד לחזק את היולדת ולעזור לגוף להתאושש ולהחלים".

מה המסר שלך לאמא הטרייה?

"הטיפ הכי חשוב שאני נותנת לנשים אחרי לידה הוא לא להתבייש לבקש עזרה, לא לשכוח את עצמן. הנטייה הטבעית היא לתת את הכל לרך הנולד ולשים את עצמך במקום השני, ולפעמים השלישי ואפילו הרביעי.

ברפואה הסינית אומרים שעל מנת לחזק את הילד צריך לחזק את האמא. לכן, זכרי: כשאת מחזקת את עצמך את מחזקת את התינוק שלך. איך תחזקי את עצמך? זה מתחיל בלא להסס לבקש עזרה במטלות היומיום, כמו בקניות ובבישולים, וגם עזרה מקצועית כמו רפואה סינית, טיפול פסיכולוגי ועוד".

ביום שבו נפגשנו, הייתה רויטל בדרכה מהמלון בחזרה לחדרי הלידה. היא שבה מטיפול ביולדת, שפגשה יומיים קודם בבית החולים ליס.

"הפנו אותי לחדר הלידה שלה משום שעל פי סדר העדיפויות אני נשלחת לסייע במקרים המורכבים יותר, של יולדות שנמצאות אצלנו זמן ממושך והלידה שלהן מבוששת.

היא כבר הייתה הרבה מאד שעות בחדר הלידה, עם פתיחה של שלוש אצבעות. עשיתי לה טיפול שנסך בה רוגע ושלווה. אחרי שעתיים היא ילדה.

הבעל יצר קשר עם רויטל לאחר שהם עברו למלון. "הוא סיפר שאשתו לא נרדמת משום שהיא בלחץ מהטיפול בתינוק, מתקשה להניח אותו בתינוקייה ולהחזיר לעצמה את שעות השינה האבודות. הגעתי לחדרה, והתחלתי מבדיקת הדופק, הדבר הראשון שאני עושה כדי לאבחן את הבעיה. עשיתי לה טיפול דיקור שמתמקד בנקודות הגוף שקשורות לחיזוק אחרי לידה ולחיזוק רגשי. תוך כדי הטיפול היא נרגעה ונרדמה".

בקליניקה הפרטית שלה, "פיקפיק", רויטל מטפלת בתינוקות ובילדים. הטיפול בתינוקות מתחיל כבר בבעיות הראשונות שמופיעות אחרי לידה כמו קוליק, ריפלוקס וחוסר שינה. הטיפול בשלב זה מיועד גם לתינוק וגם לאם".

יוצא לך הרבה לעבוד במלון. האם גם התארחת בו?

"הלידה של בתי, לפני 15 שנים, הייתה ההזדמנות שלי להתארח בבייבי ליס, שנפתח כמה חודשים קודם לכן. הייתי בהרבה מלונות מצויינים ברחבי העולם, כולל במאלדיביים. נהניתי מהם מאד, אבל בייבי ליס הוא המלון הכי טוב שהייתי בו. כשאת אחרי לידה, הכי מגיע לך שיטפלו בך, שיקלו עלייך, שיעטפו אותך.

"אני זוכרת שכשבתי נולדה התארחנו במלון ביום שישי בערב. ישבנו סביב שולחן עמוס באוכל עשיר, שלא אני טרחתי ובישלתי, ונהנינו מהביחד: אני, בעלי, בננו הבכור – והפיצפונת ששכבה בעריסה לצדנו. הרגע המשפחתי הקסום הזה נחקק בזיכרון שלי כמו גלויה, ועד היום כשאני נזכרת בו, זולגת לי דמעה של אושר מכמה כייף היה.

לדעתי, כל יולדת צריכה לפרגן לעצמה עם לילה או שניים של התאוששות והחלמה במלון. לכן, כשיולדת מתייעצת איתי אם לעבור למלון, אני תמיד אומרת לה: 'הפינוק הזה הכי מגיע לך רגע אחרי הלידה!".

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן