קולו של אב

25 אוגוסט, 2019

במרכז העניינים, אחרי הלידה, נמצאת האמא. אותה משתדלים לפנק, אבל לפעמים שוכחים מהאבא, שנדחק הצדה. לא מעט גברים סובלים מדיכאון אחרי לידה, שעלול להחמיר אם לא יטופל. מהם הסימנים שמעידים על בעיה ואיך מטפלים בה?

עד לאחרונה נהוג היה לייחס דכאון לאחר לידה רק לנשים. אולם מחקרים שנעשו בעולם בשנים האחרונות מצביעים על הפרעה דומה אצל גברים. התופעה נפוצה בשיעור של כ- 10% בקרב אבות, בהשוואה לכ12% בקרב אימהות.

כל זה לא בא לידי ביטוי בספר האבחון הפסיכיאטרי, שבו מפורטות כל המחלות וההפרעות שהממסד מכיר בהן. האבחנה שם מתייחסת לנשים בלבד. לעומתן, גברים – ובהם אבות טריים – מאובחנים באמצעות אבחנות לא ספציפיות של דכאון.

"דיכאון לאחר הלידה בגברים היא הפרעה דומה ושונה במאפייניה מדיכאון לאחר הלידה אצל נשים", מסבירה דנה שינדל-פיין, פסיכולוגית קלינית ב"עולם ומלואה", המרכז המתקדם לבריאות נפש האישה. "אחת הסיבות לכך היא שגברים מבטאים דיכאון באופן שונה מנשים. עבור חלק ניכר מהגברים, ביטוי רגשות מהווה קושי משמעותי".

אחד המיתוסים, היא מסבירה, הוא שגברים לא חווים שינויים הורמונליים ולכן הם לא לוקים בדיכאון לאחר הלידה. "אבל ישנן עדויות מסוימות שגברים חווים אף הם שינויים הורמונליים סביב הלידה וששינויים הורמונליים הם רק גורם אחד בסדרה של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים, שגורמים להפרעת מצב-רוח לאחר לידה."

אלא שלא כל תגובה רגשית, המתפתחת אצל האב הטרי, היא סימן להפרעה. "עלייה ברמות הלחץ אצל הורים טריים, מופיעה כחלק מתגובות הסתגלות נורמליות לשינויי חיים מהותיים ומקיפים המלווים בדרישות תפקודיות אינטנסיביות", היא מבהירה.

איך נזהה דיכאון אחרי הלידה אצל הגבר?
שינדל-פיין: "בנוסף לתסמיני הדיכאון הרגילים כמו עצב, אובדן הנאה ועניין בחיים, תשישות וחוסר אנרגיה, הפרעות שינה ושינויים בתיאבון, תסמינים האופייניים במיוחד לגברים לעומת נשים בדיכאון לאחר לידה, הם נטייה להתקפי כעס, ביקורת עצמית, התמכרויות, כאבים גופניים ועוד.
לרוב הסימפטומים מופיעים במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה."

איך זה מרגיש?
"האב הטרי ירגיש חוויות של אכזבה, כעס, חוסר הנאה מהתינוק, ירידה בערך העצמי ובתחושת המסוגלות להיות הורה. המעבר החד לאבהות כרוך לעיתים באבל ובקושי להסתגל לשינויים המהותיים בחייו. זאת לצד אחריות גבוהה הנובעת מתפקידים חדשים ודרישות בלתי פוסקות לתפקוד ועייפות רבה. תחושות אלו, עשויות לגרום אצל הגבר לחרדה, אשמה וחוסר-אונים.
האב לעיתים חווה שינויים ביחסים הזוגיים והמיניים, חווה שנדחק הצידה. עשויים להתעורר מתחים בין בני-הזוג עקב מחלוקות הנוגעות לטיפול התינוק. לעיתים, הגבר חש שמרגע הלידה הקשר עם זוגתו אינו בר-תיקון, והוא עלול לחוות חוסר בטחון ותחושת אובדן. חלק מהגברים יגיבו בהתרחקות מבת-הזוג והימנעות ממעורבות בטיפול בתינוק.
על פי השקפת העולם של בייבי ליס, האב הוא משתתף פעיל ושווה בכל הקשור לטיפול בתינוק מרגע ההגעה למלונית. הוא ישן לצד האם בחדרה, בני הזוג מקבלים ביחד את ההדרכות מאנשי המקצוע, שניהם בעלי גישה זהה לתינוקייה, וכמובן שהם אוכלים את ארוחותיהם ביחד, מה שמאפשר להם לבנות את הביחד שלהם כבר מהימים הראשונים להורות.

אבל מה קורה לאחר הצ'ק אאוט מהמלונית?
בעוד שאצל נשים ניתן לאמוד את היקף התופעה של הדיכאון באמצעות שאלונים שהן מתבקשות למלא בטיפת חלב, אצל גברים לא קיים מנגנון איתור ואבחון ראשוני בתקופה שלאחר הלידה. הקושי באבחון, ואי פנייה לטיפול עלולים לגרום להחמרת המצב.
במרכז עולם ומלואה מטפלים בגברים, כמו גם בנשים, שחווים דיכאון לאחר הלידה.
"גברים פחות "מדברים על זה" עם עצמם ועם הסביבה", מעידה שינדל -פיין. "החברה אינה מעודדת גברים להתבונן פנימה לתוך עולמם הרגשי. כך קורה שלאחר לידה קשה לאבות להכיר בתחושות שליליות שעולות כמו פגיעות ובלבול ביחס לתינוק. בשל בושה או מודעות חלקית, הם אינם חושפים את תחושותיהם, או את הקושי להתחבר לתינוק ונוטים שלא לפנות לעזרה".
תופעה זו כיום זוכה לאותה אי הכרה ואף דה-לגיטמציה חברתית, שהופנתה לנשים שאינן מתאהבות ממבט ראשון בתינוק, או חוות רגשות חיוביים בלבד מרגע הלידה.
יש ציפיות מהסביבה להביע אושר שמחה ויכולת הסתגלות מיידית להורות, בעוד שלעיתים המצב הינו הפוך. האב הטרי עשוי לחוש אשמה וירידה בערך העצמי כשאינו עונה לציפיות אלו.

איך מטפלים?
"הטיפול הוא לרוב התערבות בשעת משבר. אם הדיכאון קל או מתון, עזרה יעילה מאוד היא שיחות עם מטפל מתחום בריאות הנפש, ובמצבים חמורים יש לשקול גם טיפול תרופתי.
"בטיפול נספק הסברים ביחס לתסמינים של הדיכאון לאחר הלידה. אני מעודדת את האב הטרי לבטא את רגשותיו ומנסה יחד איתו להבין את קשייו. אני משקפת לו את מה שאני מאמינה בו: זה נורמלי להרגיש מתח ומצוקה לאחר לידה. מציעה לו טכניקות להפחתת לחצים ולהתמודדות עם מחשבות שליליות. אני עוזרת לו לאזן בין תחומי האחריות המשפחתיים הרבים לבין הצרכים האינדיבידואליים. הצורך לדאוג למשפחה הוא מרכזי, אך גם צרכים אינדיבידואליים לגיטימיים.
"אחד האבות אמר לי : "זה היה שינוי נורא חד להיות אבא. לא הכינו אותי לזה.. פתאום יצור קטן , שבוכה ולא נרגע.. והוא כאן לתמיד. עכשיו אי אפשר לחזור לחיות כמו קודם, כל הזמן יש מישהו לדאוג לו ואין דקה לעצמך…"
"אב עם דכאון לאחר לידה מתקשה לשאוב הנאה מהתינוק ומרגיש מאוכזב מעצמו, מכך שהוא לא עונה על הציפיה להיות מאושר. כתוצאה, הוא עלול להתרחק ולהימנע מקרבה. אנחנו מעודדים להתנסות באינטראקציה חיובית ואפקטיבית של אב תינוק, דבר שמעצים אותו כאב וגורם לו להרגיש שהוא מסוגל לטפל בילד. כשעולה תחושת המסוגלות, ומתחיל להבנות קשר, נראה הקלה בתסמיני הדיכאון. בנוסף, נעודד אותו לחפש תמיכה ועזרה בבת הזוג ובמשפחה המורחבת. לפעמים, אבות לא יודעים שהם פשוט יכולים לבקש עזרה ממישהו והוא יבוא בשמחה לתת יד".

בבלוג של בייבי ליס תוכלי למצוא כתבות שבדיוק מעניינות אותך, אמא חדשה ומהממת!
המומחים שלנו מדברים
המומחים שלנו -פרופ' יריב יוגב


המומחים שלנו - פרופ' רונלה מרום


המומחים שלנו - ג'ני פלדמן